سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) چیست؟

سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) سیستم های تعاملی مبتنی بر نرم افزار در نظر گرفته شده برای کمک به مدیران در تصمیم گیری با دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات تولید شده از سیستم های مختلف اطلاعاتی مرتبط درگیر در فرایندهای کسب و کار سازمانی، مانند سیستم اتوماسیون اداری، سیستم پردازش تراکنش، و غیره.

DSS با استفاده از مدل های تحلیلی از اطلاعات خلاصه، استثناها، الگوها و روندها استفاده می کند. یک سیستم حمایت از تصمیم گیری در تصمیم گیری کمک می کند اما لزوماً خود تصمیمی نمی دهد. تصمیم گیرندگان اطلاعات مفیدی را از داده های خام، اسناد، دانش شخصی، و/یا مدل های کسب و کار برای شناسایی و حل مشکلات و تصمیم گیری جمع آوری می کنند.

تصمیمات برنامه ریزی شده و غیر برنامه ریزی شده
دو نوع تصمیم گیری – تصمیمات برنامه ریزی شده و غیر برنامه ریزی شده وجود دارد.

تصمیمات برنامه ریزی شده اساسا فرایندهای خودکار، کار معمول عمومی، که در آن −

این تصمیمات چندین بار گرفته شده است.

این تصمیمات از برخی دستورالعمل ها یا قوانین پیروی می کنند.

به عنوان مثال، انتخاب یک سطح دوباره برای اختراعات، یک تصمیم برنامه ریزی شده است.

تصمیمات غیر برنامه ریزی شده در موقعیت های غیرمعمول و بدون آدرس رخ می دهد، بنابراین −

این تصمیم جدیدی خواهد بود.

هیچ قوانینی برای پیروی وجود نخواهد داشت.

این تصمیمات بر اساس اطلاعات موجود اتخاذ می شود.

این تصمیمات بر اساس اختیار، غریزه، ادراک و قضاوت منگر است.

به عنوان مثال سرمایه گذاری در یک فناوری جدید یک تصمیم غیر برنامه ریزی شده است.

سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری عموماً شامل تصمیمات غیر برنامه ریزی شده هستند. بنابراین گزارش، محتوا یا قالب دقیقی برای این سیستم ها وجود نخواهد داشت. گزارش ها در مگس تولید می شوند.

ویژگی های یک DSS
انطباق پذیری و انعطاف پذیری
سطح بالای تعامل
سهولت استفاده
کارایی و اثربخشی
کنترل کامل توسط تصمیم گیرندگان
سهولت توسعه
Extendibility
پشتیبانی از مدل سازی و تجزیه و تحلیل
پشتیبانی از دسترسی به داده ها
مستقل، یکپارچه، و مبتنی بر وب
ویژگی های یک DSS
حمایت از تصمیم گیرندگان در مشکلات نیمه ساختار یافته و بدون ساختار.

حمایت از مدیران در سطوح مختلف مدیریتی، از مدیران اجرایی برتر گرفته تا مدیران خط.

حمایت از افراد و گروه ها. مشکلات کمتر ساختار یافته اغلب نیاز به دخالت چند نفر از بخش های مختلف و سطح سازمان دارد.

حمایت از تصمیمات به هم وابسته یا دنباله دار.

پشتیبانی از هوش، طراحی، انتخاب، و پیاده سازی.

پشتیبانی از انواع فرایندها و سبک های تصمیم گیری.

DSSها در طول زمان تطبیقی هستند.

مزایای DSS
کارایی و سرعت فعالیت های تصمیم گیری را بهبود می بخشد.

کنترل، رقابت پذیری و قابلیت تصمیم گیری آینده نگر سازمان را افزایش می دهد.

ارتباط بین افراد را تسهیل می کند.

یادگیری یا آموزش را تشویق می کند.

از آنجا که بیشتر در تصمیمات غیر برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار می گیرد، رویکردهای جدیدی را آشکار می کند و شواهد جدیدی را برای یک تصمیم غیرمعمول تنظیم می کند.

به خودکار کردن فرایندهای مدیریتی کمک می کند.

اجزای یک DSS
در زیر اجزای سیستم پشتیبانی تصمیم −

سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) − برای حل یک مشکل داده های لازم ممکن است از پایگاه داده داخلی یا خارجی آمده است. در یک سازمان، داده های داخلی توسط سیستمی مانند TPS و MIS تولید می شوند. داده های خارجی از منابع مختلفی مانند روزنامه ها، خدمات داده آنلاین، پایگاه داده ها (مالی، بازاریابی، منابع انسانی) می آیند.

سیستم مدیریت مدل − این سیستم مدل هایی را ذخیره و دسترسی پیدا می کند که مدیران برای تصمیم گیری از آن ها استفاده می کنند. از چنین مدل هایی برای طراحی تسهیلات تولیدی، تحلیل سلامت مالی یک سازمان، پیش بینی تقاضای یک محصول یا خدمات و غیره استفاده می شود.

ابزار پشتیبانی − ابزار پشتیبانی مانند کمک آنلاین; منوها را پایین می کشد، رابط کاربر، تجزیه و تحلیل گرافیکی، مکانیسم تصحیح خطا، تعاملات کاربر با سیستم را تسهیل می کند.

طبقه بندی DSS
راه های متعددی برای طبقه بندی DSS وجود دارد. هوی اپل و Whinstone طبقه بندی DSS به عنوان زیر −

متن گرا DSS − این شامل اطلاعات متنی نشان داده شده است که می تواند تحمل در تصمیم گیری داشته باشد. این اجازه می دهد تا اسناد به صورت الکترونیکی ایجاد, تجدید نظر و مشاهده به عنوان مورد نیاز.

پایگاه داده گرا DSS − پایگاه داده نقش عمده ای در اینجا بازی می کند؛ شامل داده های سازمان یافته و بسیار ساختار یافته است.

صفحه گسترده جهت DSS − این شامل اطلاعات در ورق های گسترش است که اجازه می دهد تا ایجاد، مشاهده، تغییر دانش رویه و همچنین دستور سیستم برای اجرای دستورالعمل های خود شامل. محبوب ترین ابزار اکسل و لوتوس 1-2-3 است.

حل کننده جهت دار DSS − بر اساس یک حل کننده است، که یک الگوریتم یا روش نوشته شده برای انجام محاسبات خاص و نوع برنامه خاص است.

قوانین جهت دار DSS − از رویه های خاصی پیروی می کند که به عنوان قوانین اتخاذ شده اند.

قوانین جهت دار DSS − رویه ها در قوانین جهت دار DSS به تصویب رسید. سیستم صادرات مثال است.

ترکیب DSS − این است که با استفاده از دو یا چند از پنج ساختار توضیح داده شده در بالا ساخته شده است.

انواع DSS
در زیر برخی از DSSs معمولی −

سیستم استعلام وضعیت − این کمک می کند تا در گرفتن عملیاتی، سطح مدیریت، و یا تصمیم گیری های مدیریت سطح متوسط، به عنوان مثال برنامه های روزانه از مشاغل به ماشین آلات و یا ماشین آلات به اپراتورها.

سیستم تجزیه و تحلیل داده ها − نیاز به تجزیه و تحلیل مقایسه ای دارد و باعث استفاده از فرمول یا یک الگوریتم می شود، برای مثال تجزیه و تحلیل جریان نقدی، تجزیه و تحلیل موجودی و غیره.

سیستم تجزیه و تحلیل اطلاعات − در این سیستم داده ها تجزیه و تحلیل می شود و گزارش اطلاعات تولید می شود. به عنوان مثال، تحلیل فروش، سیستم های دریافتی حساب ها، تحلیل بازار و غیره.

سیستم حسابداری − اطلاعات مربوط به حسابداری و مالی را پیگیری می کند، به عنوان مثال، حساب نهایی، حساب های دریافتی، قابل پرداخت حساب ها و غیره که جنبه های عمده کسب و کار را پیگیری می کنند.

مدل مبتنی بر سیستم − مدل های شبیه سازی یا مدل های بهینه سازی مورد استفاده برای تصمیم گیری به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند و دستورالعمل های کلی برای بهره برداری یا مدیریت ایجاد می کنند.

گفتگو کنید

1 نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *